بال ولو چیست و چه کاربردی دارد

بالو ولو یک دریچه خاموش است که جریان مایعات یا گاز را با استفاده از یک توپ دوار که دارای یک سوراخ است کنترل می کند. با چرخاندن توپ یک چهارم چرخش (90 درجه) در اطراف محور خود ، محیط می تواند جریان یابد یا مسدود شود. آنها با طول عمر طولانی مشخص می شوند و یک آب بندی مطمئن در طول عمر را تأمین می کنند ، حتی اگر دریچه برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نگیرد. در نتیجه ، آنها به عنوان شیر خاموش محبوب هستند و به عنوان مثال شیر دروازه. برای مقایسه کامل ، مقاله دریچه دروازه ما در مقابل شیر توپ را بخوانید. علاوه بر این ، آنها نسبت به سایر انواع دریچه ها در برابر محیطهای آلوده مقاوم تر هستند. در نسخه های ویژه از شیرهای توپ نیز به عنوان شیر کنترل استفاده می شود. این کاربرد به دلیل دقت نسبتاً محدود کنترل سرعت جریان در مقایسه با سایر انواع شیرهای کنترل کمتر متداول است. با این حال ، شیر توپ نیز در اینجا مزایایی را ارائه می دهد. به عنوان مثال ، شیر هنوز حتی در مورد رسانه های کثیف ، یک آب بندی مطمئن را تضمین می کند. شکل 1 نمای بخشی از شیر توپ را نشان می دهد.
استاندارد (موضوع)
دریچه های توپ استاندارد شامل مسکن ، صندلی ها ، توپ و اهرم چرخش توپ است. این شیرها شامل دریچه های توپ با دو ، سه و چهار درگاه هستند که می توانند به صورت نخ یا ماده یا ترکیبی از آن باشند. دریچه های رشته ای متداول هستند و در انواع مختلفی وجود دارند: شیرهای توپ با تأییدیه برای رسانه ها یا برنامه های خاص ، سوپاپ های کوچک توپ ، شیرهای توپ زاویه دار ، دریچه های توپ ISO-top ، دریچه های توپ با فشار دهنده یکپارچه یا نقطه خونریزی و لیست ادامه می یابد . آنها طیف گسترده ای از گزینه ها و محدوده عملیاتی زیادی برای فشار و دما دارند.

هیدرولیک
شیرهای توپ هیدرولیک به دلیل دارا بودن فشار بالای کار و مقاومت در برابر روغن هیدرولیک و گرمایشی ، به ویژه در سیستم های هیدرولیکی و گرمایشی طراحی شده اند. این شیرآلات از جنس استیل یا فولاد ضدزنگ هستند. قیمت بال ولو علاوه بر این مواد ، صندلی های شیر توپی نیز شیرهای هیدرولیکی را برای فشار زیاد کار مناسب می سازند. صندلی های این شیرآلات از پلیوکسی متیلن (POM) ساخته شده است که برای کاربردهای فشار بالا و دمای پایین مناسب است. حداکثر فشار عملکرد شیرهای توپ هیدرولیک از 500 bar بالاتر می رود در حالی که حداکثر دما تا 80 درجه سانتیگراد می رود.

فلنج
 با نوع اتصال آنها مشخص می شوند. پورت ها از طریق فلنج هایی که معمولاً مطابق با استاندارد خاصی طراحی می شوند ، به سیستم لوله کشی وصل می شوند. این دریچه ها از آنجا که به طور معمول دارای یک طراحی تمام عیار هستند سرعت بالایی دارند. در هنگام انتخاب شیر توپ فلنج دار ، علاوه بر درجه فشار ، باید کلاس فشرده سازی فلنج را نیز بررسی کنید که بیانگر بالاترین فشار این نوع اتصال می تواند در برابر آن مقاومت کند. این دریچه های توپ با دو ، سه یا چهار درگاه طراحی شده اند ، می توان آنها را برای رسانه های خاص تأیید کرد ، دارای ایزو بالایی و هر چیز دیگری که یک شیر توپ استاندارد باشد می تواند داشته باشد. آنها به طور معمول از جنس استنلس استیل ، فولاد یا چدن ساخته شده اند.

تهویه
دریچه های توپ خمیده تقریباً شبیه به شیرهای توپ 2 طرفه استاندارد در هنگام طراحی آنها هستند. تفاوت اصلی این است که درگاه خروجی در حالت بسته از محیط خارج می شود. این با یک سوراخ کوچک که در توپ و در بدنه دریچه حفر می شود بدست می آید. با بسته شدن دریچه ، سوراخ ها با درگاه خروجی صف می شوند و فشار را آزاد می کنند. این امر به ویژه در سیستم های هوای فشرده که در آن depressurization محیط کار ایمن تری فراهم می کند ، مفید است. به طور مستقیم این دریچه ها مانند دریچه های توپ دو طرفه به نظر می رسند در حالی که در واقع به دلیل وجود سوراخ کوچک برای تهویه ، 3/2 طرفه هستند.

اصل کار دریچه توپ
شماتیک توپ دریچه ای
شکل 2: نمودار دریچه توپ

برای درک اصل کار یک شیر توپ ، شناختن 5 قسمت شیر ​​اصلی توپ و 2 نوع کارکرد متفاوت بسیار مهم است. 5 مؤلفه اصلی را می توان در نمودار دریچه توپ در شکل 2 مشاهده کرد. ساقه سوپاپ (1) به توپ (4) وصل شده و به صورت دستی کار می کند یا به صورت خودکار (برقی یا پنوماتیک) عمل می کند. توپ توسط صندلی شیر توپ (5) پشتیبانی می شود و مهر و موم می شود و حلقه های آنها (2) در اطراف ساقه دریچه است. همه داخل محفظه شیر (3) هستند. هنگامی که ساقه دریچه تبدیل شده است یک چهارم چرخش ، مته سوراخ شده یا به جریان باز است و اجازه می دهد تا رسانه از طریق آن عبور کند و یا بسته شود تا از ورود رسانه جلوگیری کند. عملکرد مدار شیر ، مونتاژ مسکن ، طراحی توپ و انواع کارایی که در عملکرد شیر توپ تأثیر می گذارد در زیر بحث شده است.

 

https://salamsarma.ir/product-category/%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A2%D9%84%D8%A7%D8%AA/eca-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87/%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D9%88%D9%84%D9%88/